De Sauna Ronde

Om te voorkomen dat er warmtestuwing in het lichaam ontstaat, is het belangrijk om de stappen van de Sauna ronde te volgen.

1. Douchen; Je start met het nemen van een warme douche i.v.m. hygiëne.

2. Afdrogen; Met een droge huid kan de hete lucht zijn werk doen op de huid.

3. Voetenbad; Je neemt een warm voetenbad wat ervoor zorgt dat het bloed in de voeten en daarmee je lichaamstemperatuur op hogere temperatuur wordt gebracht. Bovendien helpt het bij het openen van poriën en verwijden van haarvaten.

4. Sauna; Bovenin is de temperatuur op het hoogst. Daarom beginnen velen onderin en verschuiven langzaam naar boven. Als je ligt, raden wij aan voor vertrek uit de sauna eerst te gaan zitten zodat het lichaam weer kan wennen voordat je opstaat. De aangeraden maximale tijd dat je in de sauna verblijft is 15-20 minuten.

5. Koude lucht; Het lichaam vraagt om zuurstof ook wel luchtbad genoemd. Buiten is de beste methode om een luchtbad te nemen.

6. Koud afspoelen; Het is erg belangrijk om goed af te koelen, met name het hoofd. Je kunt dit doen door een koude douche te nemen. Ook is het belangrijk voor de hygiëne om hier het zweet goed af te spoelen.

7. Voetenbad; Om het lichaam geleidelijk weer op aangename temperatuur te krijgen, kun je opnieuw een warm voetenbad nemen.

8. Rust; Het lichaam heeft rust nodig om vervolgens aan een nieuwe sauna ronde te kunnen beginnen. Daarnaast raden wij ook aan om tussendoor goed te blijven drinken.